Zo krijg je jouw verhaal in de krant

Wat gebeurt er als niemand weet dat je fondsen wilt werven voor je medische avontuur in het buitenland? Helemaal niks. Maar, als iedereen weet dat je een reeks evenementen voor het goede doel organiseert, kan er van alles gebeuren. Als je jouw verhaal op de goede manier en de juiste plek, op het juiste moment, kunt publiceren, kan een bedrijf dat zien en besluiten om jouw stage (of 'vrijwilligerswerk') voor je te betalen.

Benieuwd hoe dat werkt? Lees dan even verder.

Het gaat allemaal om het creëren van bewustzijn. Je moet jouw boodschap aan zoveel mogelijk mensen kenbaar maken.

Maar waarom zou iemand jouw verhaal publiceren boven de stapel aanvragen, verzoeken en pitches die nieuwsredacteuren dagelijks te verwerken krijgen? Omdat jouw verhaal het beste is.

VERWACHTINGSMANAGEMENT

Als jouw verhaal niet uitblinkt, hoor je niks van landelijke kranten. Dat betekent niet dat je het niet hoeft te proberen, maar de kans om iets langs de getrainde ogen van een redacteur te krijgen is klein. Richt je daarom vooral op lokale media.

HOUD HET LOKAAL

Laat de krant zo expliciet mogelijk weten dat jij een local bent. Ben je opgegroeid in de regio? Hoe lang heb je er gewoond? Wat voor emotionele binding heb je met deze plek? Onthoud dat het een aantrekkelijk emotioneel verhaal moet zijn, zodat je dit in je persbericht op kunt nemen.

Bijvoorbeeld: een van onze verpleegkunde studenten benoemde dat ze in haar woonplaats steeds meer Afrikaanse vrouwen behandelde. In het bericht liet ze weten dat ze naar Tanzania wilde gaan om meer te leren over de Afrikaanse cultuur, zodat ze hen thuis beter zou kunnen behandelen.

ACTUALITEIT & TIMING

Het is handiger om jouw verhaal te koppelen aan iets dat al actueel is, in plaats van de krant proberen te overtuigen van de actualiteit van jouw verhaal. Een van onze studenten viel het op dat het lokale ziekenhuis een nieuwe oncologie-afdeling opende. Haar Work the World stage was op de oncologie-afdeling en zodra zij de krant vertelde dat slechts 23 van de 53 Afrikaanse landen een oncologie-behandelcentrum heeft, wilde ze haar verhaal meteen publiceren. In dit geval was timing het belangrijkste.

VERGEET HET HART VAN JE VERHAAL NIET

Wat is het hart van je verhaal? Je wilt de aandacht krijgen voor je fondsenwerving voor je medische (vrijwillige) stage of keuze coschap, maar je moet mensen eerst emotioneel betrokken krijgen. Waarom wil je in een zorginstelling in een ontwikkelingsland werken? Vertel zoveel mogelijk over de mensen. Over jou, je patiënten, de mensen achter Work the World en de mensen waar je van wilt leren: iedereen die betrokken is in dit proces.

Benoem ook de voordelen voor jezelf, de ziekenhuizen en de gemeenschap waar je gaat werken (denk bijvoorbeeld aan de donaties die wij uit jouw naam). Waar reis je allemaal heen als je in het buitenland bent? Praat over de prachtige plekken in het land, dat helpt ook.

Wees niet bang om in detail te treden over de heftige aspecten van de staat van medische zorg in ontwikkelingslanden. Soms is het het beste om iemands aandacht te krijgen met harde feiten. Wees niet te expliciet, maar belicht de verschillen tussen medische zorg thuis en medische zorg in het buitenland.

INDELING

Hou het kort. Beperk je tot 25-30 woorden per alinea en nooit meer dan 600 woorden in totaal. Schrijf in de derde persoon (geen dagboekfragment) en zorg dat de details kloppen. Gebruik voor- en achternamen, leeftijden, streken waar mensen vandaan komen. En check altijd de spelling van namen die je noemt.

Stuur altijd foto’s mee van goede kwaliteit, in hoge resolutie, maar liever niet meer dan 2MB groot. Foto’s moeten je verhaal versterken of illustreren, geen algemeen beeld geven.

PUBLICATIEDATUM

Noteer je publicatiedatum op deze manier: Bericht is geschikt voor directe publicatie. Of, als je het op een bepaalde datum gepubliceerd wilt hebben. Bericht is geschikt voor publicatie op 3 augustus 2015.

DE EERSTE ALINEA

Vat je verhaal samen. Wat gebeurt er? Over wie gaat het? Hoe, waarom, waar en wanneer wil je fondsen ophalen?

Deze alinea moet direct de aandacht van de lezer grijpen en tegelijkertijd direct zeggen waar het om gaat. Elke zin moet gericht zijn op het willen lezen van de volgende zin. En dan de volgende, en de volgende.

HET VERHAAL

In de rest van het verhaal kun je uitweiden over de details van je medische stage of 'vrijwilligerswerk'. Probeer altijd om meerdere quotes van betrokken mensen te noemen. Onderaan deze pagina staan een paar quotes van ons die je altijd kunt gebruiken. Geef in dit gedeelte van je bericht ook feiten en statistieken.

HOE EINDIG JE?

Onderaan je bericht geef je informatie over de referenties die je hebt gebruikt, in bulletpoints. Ieder punt geeft informatie over de bedrijven en mensen die je hebt genoemd. Je voegt hier ook een lijst toe van de activiteiten en evenementen waarmee je geld op wilt halen – inclusief details als datum, plaats en tijd! Zitten daar mooie fotomomenten bij denk je? Laat de krant dan gerust weten dat ze een fotograaf mogen sturen.

In dit gedeelte kun je ook informatie over Work the World geven.

VERTEL HET ZOALS HET IS

De beste headline voor je verhaal is een simpele headline. Zoiets als: “Student geneeskunde van Universiteit Leiden rent de marathon om extracurriculaire stage naar Peru te bekostigen”

JE VERHAAL OPSTUREN

Je verhaal opsturen naar de juiste persoon is cruciaal. Als het belandt bij iemand die niet kan beslissen of het gepubliceerd wordt, maak je geen kans om in de krant te komen.

Bel de krant op om te vragen wie de beslissingen maakt en bij welke rubriek je moet zijn – zo simpel is het. Je kunt ook in de colofon kijken wie de hoofdredacteur is van welke rubriek. Als je het verhaal stuurt naar de hoofdredacteur van de sportafdeling kan hij misschien wel degene zijn die de beslissingen maakt, maar maak je alsnog weinig kans.

Als je er achter bent naar wie je het verhaal moet sturen, zoek dan even uit wat ze normaal gesproken publiceren en waarom. Daar kun je jouw verhaal op aanpassen.

Als je je verhaal hebt geschreven kun je deze in Word toevoegen als bijlage aan een e-mail, net als bijbehorende foto’s. Let op dat je bericht niet te groot wordt (vaak is 5MB de max), anders kun je in de spambox belanden. En dat zou zonde zijn. Een voorbeeld van een begeleidende tekst:

 

Geachte [naam redacteur],

In de bijlage vindt u het persbericht [“titel”] met bijbehorende foto’s. Voor meer informatie, een interview of aanvullend beeldmateriaal kunt u contact met mij opnemen: [telefoonnummer waarop je bereikbaar bent] of [e-mail adres].

Met vriendelijke groet,

[jouw naam]

QUOTES VAN ONS

Je verhaal ondersteunen met quotes is ontzettend belangrijk. Hieronder staat wat informatie over ons die je mee kunt sturen met je verhaal.

Meer informatie over Work the World – Work the World is een Brits bedrijf dat zich richt op het verzorgen van veilige, gestructureerde (vrijwillige) stageplaatsen, afgestemd op de individuele vaardigheden van studenten. Voor meer informatie kunt u kijken op www.worktheworld.nl

Je kunt altijd quotes gebruiken van Alasdair Thompson (Stage Consultant van Work the World in de UK) om de voordelen te benadrukken:

“Een stage, al dan niet vrijwillig, in een ontwikkelingsland kan enorm bijdragen aan zowel het niveau van de student als hun carrière. Het biedt de mogelijkheid om te ervaring hoe medische zorg wordt geleverd in een omgeving met weinig middelen en resources. Studenten krijgen een beter idee van zaken als unieke overdraagbare ziektes en ze doen nieuwe vaardigheden op in het behandelen van vergevorderde ziektebeelden.”

En om de kosten voor een stageplek uit te leggen, kun je deze quote van Faye Stickings (managing director Work the World) gebruiken:

“Als leidende organisatie voor medische stages in het buitenland, bieden wij een veilig, gestructureerd programma dat een maximaal voordeel garandeert voor de gemeenschap daar en voor de student. We voorzien iedere student met een stage aangepast op zijn of haar vaardigheden en ambitie, geven studenten een veilige en vertrouwde verblijfsplek, garanderen 24/7 support en dragen bij aan de training van lokale medewerkers en andere duurzame projecten.”

Dat is alles wat je moet weten om jouw verhaal gepubliceerd te krijgen. De rest moet je zelf doen.

Vergeet niet ons te laten weten dat je verhaal gepubliceerd is! We delen het graag voor je op onze blog en social media kanalen!

Succes!